چرا هرگز نباید از مسکن‌های بدون نسخه پیش از ورزش استفاده کنید؟

متخصصان بر این باورند با این‌که استفاده از قرص‌های مسکن بدون نسخه پیش از شروع تمرین عملی وسوسه‌آمیز است، اما

بهترین و هوشمندانه‌ترین ایده محسوب نمی‌شود.

وقتی به طور مرتب ورزش می‌کنید، اغلب دردهایی در بدن خواهید داشت. و خب، طبیعی‌ست که بخواهید از بروز آنها پیشگیری کنید. در کل، اگر پیش از شروع تمرین احساس درد داشته باشید، احتمالا قادر نخواهید بود تا به بهترین شکل، ورزش کنید.
متخصصان بر این باورند با این‌که استفاده از قرص‌های مسکن بدون نسخه پیش از شروع تمرین عملی وسوسه‌آمیز است، اما بهترین و هوشمندانه‌ترین ایده محسوب نمی‌شود. مسکن‌ها بر کل بدن شما تأثیر می‌گذارند، نه فقط بر روی یک بخش. این بدان معناست که آنها توانایی بدن را برای واکنش و ریکاوری درست بعد از ورزش، با اختلال روبه‌رو می‌سازند.
وضعیت بدن بعد از مصرف ایبوپروفن
وقتی آسیب می‌بینید، گروهی از ترکیبات لیپیدی به نام پروستاگلاندین توسط بافت‌های بدن تولید می‌شود. این ترکیبات از طریق خون به مغز می‌رود و در آنجا در قالب سیگنال‌هایی عمل می‌کند که منجر به تورم در بافت (همراه با التهاب) و تب می‌شود. این پروستاگلاندین‌ها توسط چیزی به نام آنزیم‌های COX تنظیم می‌شوند.
زمانی که یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ادویل، ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف می‌کنید، در واقع دو نوع آنزیم COX را مصرف کرده‌اید که برای تولید پروستاگلاندین لازم است و باعث کاهش التهاب و تب می‌شود. نکته اینجاست که آنزیم COX نقش مهمی در محافظت از معده و جداره روده شما ایفا می‌کند. بنابراین وقتی این آنزیم‌ها مسدود شوند، در واقع معده و روده‌تان در معرض خطر قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد ایبوپروفن می‌تواند باعث تشدید آسیب‌های ناشی از ورزش در روده کوچک شده و به سوء‌عملکرد سد روده در ورزشکاران سالم بیانجامد. 
چرا استامینوفن گزینه بهتری نیست؟
استفاده از داروی مسکن دیگری مثل استامینوفن -معروف به تایلنول- پیش از ورزش می‌تواند در قابلیت بدن در تنظیم دمای خود اختلال ایجاد کند. در حالی‌که ورزش می‌کنید، بدن شما به طور طبیعی انرژی بیشتری مصرف کرده و دمای بدن بالاتر می‌رود. این کاملا طبیعی است. اما تایلنول به خاطر اثرات بازدارنده‌اش بر سیستم تنظیم دمای بدن در مغز یعنی در قابلیت بدن برای تنظیم درست دمای آن اختلال ایجاد می‌کند. وقتی بحث کاهش درد عضلانی ناشی از التهاب به میان می‌آید، نمی‌توان گفت که استامینوفن گزینه بهتری است. چیزی که تایلنول را منحصر به فرد می‌کند این است که این دارو نمی‌تواند آنزیم COX را در بدن مسدود کند؛ در عوض بیشتر فعالیت خود را در سیستم عصبی مرکزی بدن انجام داده و به خاطر همین است که در کاهش تب تأثیر بسزایی دارد. 
منبع: thehealthsite

اضافه کردن نظر

کد امنیتی تغییر کد امنیتی

بالا رفتن