مکاتبه شورای هماهنگی با انجمن داروسازان ایران در خصوص توزیع شیر خشک توسط شرکتهای پخش

    به: ریاست محترم انجمن داروسازان ایران

   از : شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران

   موضوع: توزیع شیر و غذای کودک توسط شرکتهای پخش  

 

     سلام علیکم.

با عنایت به گزارشات و شکایات متعدد همکاران داروساز در ارتباط با شرکت سایه سمن و سایر شرکتهای توزیع شیر خشک و برقراری شرایط نامطلوب برای داروخانه ها در ماههای اخیر از قبیل کاهش مارژین،درخواست چک پای بار، فروش نقدی ، درخواست چکهای کوتاه مدت و غیره ... و با عنایت به جلسه مورخ 18/12/92  نمایندگان انجمنهای داروسازان ایران و مدیر عامل و مسئولین شرکت سایه سمن و عدم پذیرش ایجاد نمودن شرایط مساعدتر برای خرید داروخانه ها و برخورد غیر منطقی و یک سویه از طرف مدیران محترم شرکت نامبرده موارد ذیل به استحضار می­رسد:

براساس گزارش کارگروه شرکتهای توزیعی شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران قیمت خرید هر قوطی شیر نان در سال 1389  مبلغ 43750   ریال و قیمت مصرف کننده آن 49000  ریال بوده است(حاشیه سود 14%)  . در حالیکه این مبالغ در حال حاضر به ترتیب 146360  و  160000  ریال (حاشیه سود 9% ) می­باشد.

نظر حضرتعالی را به جداول زیر معطوف می­دارد:

نام شیر

بهای خرید

بهای فروش

درصد سود

نان

146360

160000

9%

گیگوز

120000

132000

10%

آپتامیل

159618

174000

9%

هومانا

128500

140000

9%

بیومیل

130900

144000

10%

ب ب لاک

138750

152000

9%

نان HA

187500

210000

10%

 ضریب مالیاتی برای شیر و غذای کودک:

تولید کننده

12

وارد کننده

14

عمده فروش

6

داروخانه ها

15

  داروخانه ها در سال 1389 بابت 100 قوطی شیر نان مبلغ000/375/4   ریال هزینه و 000/900/4  ریال فروش داشتند. (سود ناخالص 000/ 525  ریال)  . در حالیکه امروزه بابت همان تعداد شیر مبلغ   000/636/14 ریال هزینه و 000/000/16  ریال دریافت می­نمایند(سود ناخالص  000/364/1 ریال) . به عبارت دیگر داروخانه ها در سال 89 از حدود 000/400 تومان سرمایه مبلغ 000/50 تومان سود ناخالص داشتند در حالیکه امروز برای همان میزان خدمات مجبور به صرف هزینه ای حدود 000/500/1 تومان می­باشند که قسمت عمده این سود 9 درصدی توسط اداره امور مالیاتی محاسبه و در مالیات سالانه لحاظ می­گردد. (با توجه به جدول ضریب مالیاتی ).

آنچه که حقایق فوق در ارتباط با خرید و فروش شیر و غذای کودک نشان می­دهد،سقوط ارزش سرمایه و در نتیجه کاهش توان خرید برای ارائه همان میزان خدمات آن هم با حاشیه سود کمتر می­باشد.واضح است که ادامه چنین روندی منجر به کاهش ارزش سرمایه و ورشکستگی پنهان داروخانه ها خواهد شد که در سال آینده مطابق عرف همه ساله بایستی با افزایش هزینه های جاری (آب برق گاز تلفن اینترنت ) افزایش پرداخت مالیات ، افزایش دستمزد و بیمه پرسنل و موارد عدیده دیگر ، جدالی نابرابر داشته باشند و متأسفانه از حمایتها و تسهیلات بانکی و مالیاتی نیز محروم هستند.

از طرف دیگر شیوه تسویه فاکتورهای شیر و غذای کودک در سال 89 به صورت دریافت چکهای 60 روزه بوده در حالیکه امروز ، کاملاً سلیقه ای و یکسویه ،گاهی بصورت چکهای 15 روزه  و 20  روزه آن هم به صورت پای بار و در بعضی استانها و شهرستانها بصورت نقدی (شرکت سایه سمن) می باشد  و متأسفانه هیچ ضابطۀ منطقی و پایداری وجود ندارد.

با توجه به توضیحات فوق و درک کامل شرایط اقتصادی حاکم بر واردات شیر و غذای کودک و با ایمان به عزم صادقانه آحاد داروسازان جهت جلب اعتماد و رضایت بیماران و مراجعین ، این شورا پیش بینی می­نماید با توجه به شرایط غیرمنطقی پیش گفت در توزیع شیر توسط شرکتهای پخش ، در سال آینده داروخانه ها قادر به خرید و توزیع حداکثری شیر و غذای کودک به روال سالهای ماضی نخواهند بود و ترجیح خواهند داد سرمایه جاری رو به کاهش داروخانه را صرف خرید داروها و کالاهای اساسی­تر نمایند که شرایط مساعدتری بر خرید و فروش آن حاکم می­باشد.(مارژین حدود 15 و ضریب مالیاتی 6 برای داروها- ثبات نسبی در صدور فاکتور و تسویه آن ) 

این شورا اعتقاد دارد مسئولیت هرگونه نارضایتی مراجعین و کمبودهای مقطعی و مشکلات دیگر در توزیعِ داروخانه ای متوجه شرکتهای توزیع کننده می باشد.

پیشنهادات شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران در ارتباط با موضوع فوق به قرار زیر است:

1-    افزایش مارژین شیر و غذای کودک برای داروخانه ها به طوریکه با توجه به افزایش قیمت کالا توجیه اقتصادی برای خرید و فروش آن وجود داشته باشد.

2-    حذف فروش نقدی و عدم درخواست چک پای بار به دلایل منطقی و روشن عدیده .

3-   در نظر گرفتن فرجه زمانی مناسب برای تسویه فاکتورها که مورد توافق شرکتهای پخش و نمایندگان داروسازان باشد.به طوریکه تسویه فاکتورهای شیر از روال یکسویه فعلی خارج گردد.

 4-   جاری نمودن یک روش واحد در اقصی نقاط میهن اسلامی و جلوگیری از فروش سلیقه ای مدیران پخش استانی و اعلام رسمی به دانشگاه ها و انجمن های داروسازان .

5-    کاهش ضریب مالیاتی برای شیر و غذای کودک

6-   ترغیب و توصیه به استفاده از شیر مادر که همواره از طرف متخصصین و مسئولین امور تغذیه تأکید شده است و پرهیز از هرگونه تبلیغات غیر ضروری و کـاذب.

                                                             با احترام

                 هیئت اجرایی شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران

              دکتر همایون صادقی - دکتر فریبرز تیرگر طبری - دکتر ولی امامقلی زاده

اضافه کردن نظر

کد امنیتی تغییر کد امنیتی

بالا رفتن