واقسطوا ان الله یحب المقسطین
به : معاونت محترم غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران استاد ارجمند جناب آقای دکتر آزادبخت
از : شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران
با سلام و احترام.
ضمن آرزوی تندرستی و سپاس بی پایان از رهنمودها و توجهات راهگشای حضرتعالی در کلیه عرصه های داروسازی استان و تلاش مستمر آن مقام محترم و سایر همکاران در اعتلای جایگاه داروسازان ، بدینوسیله دغدغه ها و مواضع شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران در ارتباط با موضوعات مطروحه در سازمان غذا و داروی کشور به شرح ذیل اعلام و بسیار امیدواریم همچون گذشته ضمن استفاده از نظرات ارشادی جنابعالی ، داروسازان را در احقاق حقوق علمی ، اجتماعی و صنفی و مقابله با تهدیدات و چالش های پیش رو یاری فرمایید.
1- در پیش نویس تنظیم شده از سوی سازمان غذا و دارو در خصوص اصلاحات موادی از قانون امور پزشکی ، صدور مجوز برای داروخانه های زنجیره ای مطرح شده است.صرفنظر از چرایی و چگونگی این فرایند، موضوع مطروحه میتواند تهدید بزرگی برای موجودیت و خدمات داروخانه های خصوصی باشد که با رنج فراوان و قرار گرفتن در نوبت های چندین ساله و تحمل فشار اقتصادی حضور و نقش خود را در ارائه خدمات دارویی در اقصی نقاط کشور حفظ کرده اند. این شورا به دلایل عدیده با صدور مجوز برای اشخاص حقوقی تحت عنوان داروخانه های زنجیره ای به شدت مخالف بوده و اعتقاد دارد ورود منابع اقتصادی قدرتمند و تشکیلات سرمایه محور به عرصه داروسازی و اداره داروخانه ها اولاً سبب کمرنگ شدن نقش و جایگاه داروساز در اداره امور داروخانه ها ثانیاً سبب ورود جریانهای غیر مسئول و ناآشنا به مباحث دارویی و در مجموع ، حاکمیت سرمایه به جای آموخته های علمی و حرفه ای داروسازان خواهد گردید و نقش داروساز در اداره امور داروخانه ها کمرنگ خواهد شد .
با توجه به مشکلات فراوانی که در مسیر داروسازی کشور وجود دارد و عرصه های مختلفی که جهت ارتقاء و اهمیت حضور داروسازان موجود است و در شرایط فعلی که مسائلی از قبیل حل مشکلات اقتصادی و واقعی نمودن مارژین داروها ، پیش بینی آینده حرفه ای و شغلی برای انبوه فارغ التحصیلان داروسازی در پنج سال آینده ، بستر سازی مناسب برای ارتقاء خدمات مشاوره ای در داروخانه ها و استفاده از داروسازان در کاهش هزینه های درمانی از طریق مراقبت های دارویی و آموزش بیماران و ... پرداختن به مباحثی از قبیل داروخانه های زنجیره ای نه تنها گره ای از مشکلات موجود داروسازی کشور نخواهد گشود بلکه عرصه را برای ورود افراد غیر داروساز و غیر مسئول و حاکمیت سرمایه فراهم نموده که این امر سلامتی جامعه را به مخاطره خواهد افکند .
جای تاسف بسیار است که گروهی از افراد فرصت طلب با وام گرفتن از اعتبار و جایگاه رفیع مسئولین محترم دارویی کشور در استان مازندران اقدام به تشکیل جلسه و مطرح نمودن داروخانه های زنجیره ای نموده و ضمن نفی و نادیده گرفتن خدمات انجمنهای داروسازان کشور اقدام به یارگیری و جذب سرمایه نموده اند.لذا شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران ضمن مخالفت و تقـبیح چنین جلساتی و در راستای دفاع از جایگاه و منافع داروسازان و حاکمیت قانون از ان مقام محترم تقاضای برخورد قاطع با جریانهای سود جو و فرصت طلب دارد.
2- نادیده گرفتن تعرفه ارائه خدمات دارویی داروسازان شاغل در داروخانه های بخش خصوصی در کتاب ارزیابی ارزشهای نسبی خدمات گروه پزشکی ، بی ارزش نمودن نقش و حضور و فعالیت داروسازان در چرخه سلامت کشور میباشد. همانطور که مستحضر هستید ، قانونگذار برای تأسیس و فعالیت داروخانه در سراسر کشور حضور داروساز را امری ضروری و بی بدیل تشخیص داده است. توجه به مواد 2 و 3 قوانین و مقررات امور دارویی ، پزشکی ، خوردنی و آشامیدنی و اصلاحیه مورخ 10/12/79 به صراحت حضور و نقش داروساز را در ارائه خدمات دارویی و حفظ سلامت جامعه لازم میداند. همانطور که مستحضرید در ماده 15 قانون تشکیل وزارت بهداشت مصوب 1364 به صراحت آمده است " منظور از کلمه پزشکی در این قانون کلیه رشته های گروه پزشکی از قبیل پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی و... میباشد " بنابراین انتظار میرود داروخانه ها نیز همانند کلیه مطب ها ، موسسات آزمایشگاه ها واحد های ارائه خدمات در بخش خصوصی و دولتی که تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان میباشند در بخش تعیین تعرفه و هزینه خدمات، در نظر گرفته شده و ماده 15 قانون مذکور در کلیه آیین نامه ها و ضوابط تَسّری پیدا کند. همچنین در قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی،خوراکی و آشامیدنی مصوب 1334 و اصلاحیه های بعدی ، موسسات پزشکی تعریف و مشخص شده است. در این قانون تصریح شده این موسسات میبایست تحت نظارت مسئول فنی واجد شرایط و با داشتن تکنسین آموزش دیده فعالیت کنند . بدیهیست که هزینه خدمات فنی و حرفه ای ارائه شده در این موسسات میبایست پرداخت شود تا موسسه امکان ادامه فعالیت داشته باشد. حال چگونه است که برای انجام وظایف مطروحه در قانون و حضور داروساز،در کتاب ارزشهای نسبی خدمات گروه پزشکی،تعرفه و ضریبKتعریف نشده است!
شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران ضمن هشدار و توجه به مخاطرات حذف داروسازان از چرخه سلامت که در برخی موارد عامدانه صورت میگیرد، مُجدّانه خواستار ارزش گذاری خدمات حرفه ای داروسازان متناسب با ارزش خدمات ارائه شده در کتاب مورد اشاره میباشد.
با عنایت به اینکه کتاب تعرفه ارزش نسبی خدمات گروه پزشکی در پایان آذرماه سال جاری مورد بازنگری قرار خواهد گرفت ، شورای هماهنگی از محضر آن معاونت محترم، همچنین کلیه انجمنهای صنفی و علمی داروسازان ، دانشکده های داروسازی و نمایندگان محترم داروساز در نظام پزشکی کل کشور تقاضا دارد فرصت باقیمانده را بعنوان تنها فرصت برای احقاق حقوق داروسازان تلقی نمایند.
در این ارتباط پیشنهادات مشخص زیر ارائه میگردد:
الف - با توجه به اینکه نگرش کلی در این کتاب حول محور خدمات پزشکان محترم میباشد، خدمات مرتبط با سایر حِرَف پزشکی که در قانون به آن اشاره شده از جمله خدمات داروخانه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.
ب- تعرفه خدمات داروسازان در بخش سرپایی بر اساس ضریبK سلامت تبیین و ابلاغ گردد.
ج- تعرفه خدمات داروسازان در بخش سرپایی طبق صفحه 29 کتاب تعرفه ارزش نسبی خدمات به دو جزء فنی و حرفه ای تقسیم گردد. در جزء حرفه ای ، تلاش ، مهارت و ریسک خدمات ارائه شده در داروخانه ها که دقیقاً منطبق با وظایف مسئولین فنی مندرج در آیین نامه داروخانه ها می باشد. و در جزء فنی هزینه های استهلاک و تعمیر و نگهداری تجهیزات، فضای فیزیکی و هزینه تأسیسات برای ارائه خدمت لحاظ گردد که در مورد داروخانه ها کلیه موارد فوق قابل محاسبه و ارزش گذاریست. و با توجه به اینکه در مورد سایر موسسات پزشکی مانند بیمارستان ، رادیولوژی ، آزمایشگاه ، فیزیوتراپی و ... این موارد لحاظ شده است ، منطقیست که داروخانه ها نیز با استناد به قوانین اشاره شده بعنوان یک موسسه پزشکی در این بند مورد توجه قرار گرفته و هزینه های مختلف آن جبران گردد.
نکته مهم اینکه در کتاب مورد بحث ، جزء فنی به تقریب در کلیه خدمات ارائه شده در موسسات رادیولوژی و آزمایشگاه منظور شده است.
3- خروج فراورده های مکمل از فهرست رسمی دارویی کشور و قابلیت عرضه در مکانی غیر از داروخانه ها تهدید کننده سلامت شهروندان می باشد. همانطور که استحضار دارید بسیاری از فراورده های مکمل در چرخه درمان بیماران نقش دارند و رعایت موارد مصرف ، عدم مصرف و نحوه و زمان صحیح مصرف این فراورده ها برای مفید بودن درمان ضروریست و بنابراین نظارت داروساز و پزشک بر کلیه مراحل تهیه ، توزیع و مصرف این مواد منطقی میباشد. با عنایت به تبلیغات وسیع و غیر علمی در مورد اثرات و موارد مصرف این فراورده ها ، ضروریست در چگونگی در اختیار نهادن و مصرف مکملها،اهرم های نظارتی در نظر گرفته شود. بدیهیست عرضه این فراورده ها در مکانی غیر از داروخانه ها علاوه بر افزایش بی رویه مصرف ، سلامت شهروندان را نیز به مخاطره خواهد افکند .
شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران وظیفه خود میداند که توجه مسئولین محترم دارویی کشور را به این امر مهم معطوف نماید.
در خاتمه ضمن پوزش فراوان از اطاله کلام ، مجدداً از رهنمودها ، تلاشها و پیگیری های حضرتعالی در جهت افزایش اعتبار و شأن حرفه داروسازی و جایگاه داروسازان در نظام سلامت ، قدردانی نموده و در صورت صلاحدید آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات مشاوره ای در مورد مباحث پیش گفت اعلام میدارد.
با احترام
هیئت اجرایی شورای هماهنگی انجمنهای داروسازان استان مازندران
دکتر همایون صادقی - دکتر ولی امامقلی زاده - دکتر فریبرز تیرگر طبری