گرد آوری اخبار داروسازی شهریور ومهر ماه سال ۱۳۹۴

داروخانه‌ها موسسه پزشکی بوده و کار خدمات رسانی را انجام می دهند اما باید چرخه اقتصادی آنها توان پوشش هزینه های جاری را داشته باشد.
دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از اینکه سازمان امور مالیاتی سبب شده داروخانه ها دچار فشار اقتصادی مضاعف شوند بیان داشت: این سازمان بدون محاسبات صحیح و در نظر گرفتن هزینه های داروخانه ها اعداد نجومی را برای مالیات مطالبه می کند.
وی با ابراز اینکه داروخانه ها به عنوان حرفه ای که مشخصا سود پایینی دارد؛ مستلزم حمایت اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: داروخانه ها طبق ضوابط و آیین نامه های وزارت بهداشت ، نمی توانند بصورت آزاد هر دارویی را خریده و یا بفروش برسانند؛ لذا علاوه بر حمایت اقتصادی لازم است تا سازمان امور مالیاتی معافیتهایی را برای همکاران داروساز و داروخانه ها در نظر بگیرد .
وی همچنین به دیرکرد پرداخت سازمان های بیمه گر به داروخانه ها اشاره کرد و گفت :آخرین پرداخت به داروخانه ها اسفندماه ۹۳ بوده و اگر مطالبات داروخانه ها دیر پرداخت شود عملا سود حاصل از فروش دارو از بین رفته  و داروسازان متضرر می شوند.
سجادی تاکید کرد: لازم است هم سازمان های بیمه گر و هم سازمان امور مالیاتی از خدمات رسانی به بخش خصوصی و داروخانه ها حمایت بیشتری کنند .
 

مراسم گلریزان داروسازان برای بیماران نیازمند و صعب العلاج

انجمن داروسازان ایران درآستانه "روز داروساز" به تمام شعب خود در سراسر کشور توصیه نموده با اجرای مراسم گلریزان و همیاری داروسازان کمک های نقدی و غیرنقدی خود را جهت درمان بیماران نیازمند و صعب العلاج هدیه کنند.

دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام اینکه انجمن داروسازان خوزستان با انجام مراسم گلریزان کمکهای نقدی و غیر نقدی خود را به مراکز خیریه و بیماران صعب العلاج هدیه دادند ؛ اظهار داشت : ضمن قدرداني از اقدام به جا و شايسته انجمن داروسازان خوزستان و ساير شعبي كه در آستانه روز داروسازي، با اجراي مراسم گلريزان و اهداي كمك هاي نقدي و غير نقدي، باعث اعتلاي نام داروسازان كشورمان شدند، از ساير همكاران ارجمند در سراسر كشور تقاضا دارم كه با انجام اقدامات مشابه، در قدم اول موجبات خشنودي خداوند و بيماران نيازمند را فراهم آورده و از طرفي، عزم و همت داروسازان را براي كمك و خدمت به خلق به منصه ظهور رسانند.
وی با آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی داروسازان کشور خاطرنشان کرد : امیدوارم مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم با همدلی و همزبانی داروسازان در عرصه های مختلف به گونه ای راهبری شود که در سال آینده شاهد مشکلات و چالشهای کمتر باشیم.
سجادی تصریح کرد :  انتظار داریم درآستانه روز داروساز و بزرگداشت مقام زکریای رازی ؛ حمایت مسئولان از جامعه داروسازی بویژه در قسمت خدمات رسانی بخش خصوصی بیشتر شود زیرا سرمایه گذاری که در این بخش صورت میگیرد مقرون به صرفه نیست.
 

نسخه پیچی بدون حضور داروساز تخلف محرز است

هنگام تحویل دارو به بیمار حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی بوده و تحت هیچ شرایطی بدون حضور مسئول فنی نباید خدمات دارویی به مراجعه کنندگان ارائه شود.

دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه اگر بدون حضور داروساز دارویی نسخه پیچی شود تخلف کاملا محرز است؛ خاطرنشان کرد:  طبق قانون، هنگام تحویل دارو به بیمار حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی بوده و  تحت هیچ شرایطی بدون حضور مسئول فنی نباید خدمات دارویی به مراجعه کنندگان ارائه شود؛ در این مواقع باید تابلویی نصب شود تا مراجعه کنندگان بدانند مسئول فنی در آن بازه زمانی در داروخانه حاضر نیست .
وی در خصوص نحوه دریافت دارو بدون نسخه برای بیماران بدحال و اورژانسی بیان داشت : داروسازان مجاز هستند داروی مورد نیاز بیمارانی که بطور مستمر دارویی را  مصرف و تحت نظر پزشکان متخصص هستند با مشاوره و پرسش و پاسخی که با آنها  انجام می دهند تا ۷۲ ساعت در اختیار بیمار قرار دهند .
وی  با اشاره به اینکه در دسترس ترین عضو جامعه پزشکی داروسازان هستند؛ گفت: داروسازان بسیاری از مشاوره های درمانی را  به مردم ارائه می دهند و مردم نیز در خصوص مشکلات و بیماری های خود از آنها سوال می کنند و داروسازان نیز یک خط صحیح درمانی را به آنها نشان می دهند.
سجادی در پایان ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای جامعه داروسازی کشور خاطرنشان کرد : امیدوارم مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم با همدلی و همزبانی داروسازان در عرصه های مختلف به گونه ای راهبری شود که در سال آینده شاهد مشکلات و چالش های کمتری باشیم و انتظار داریم حمایت مسئولان از این جامعه بویژه در قسمت خدمات رسانی بخش خصوصی بیشتر شود زیرا سرمایه گذاری که در این بخش صورت میگیرد مقرون به صرفه نیست .
 
با اجرای طرح تحول در بخش دارویی شاهد کاهش چشمگیر تعداد نسخ در داروخانه های خصوصی هستیم که ادامه این روند اقتصاد داروخانه های این بخش را تضعیف می کند.
دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه بالغ بر ۵۵ درصد از کل گردش دارویی کشور مربوط به بخش دولتی است، افزد: تنها ۴۵ درصد از گردش دارویی کشور به بخش خصوصی اختصاص یافته که آسیب های متعددی را به این بخش وارد می کند.
وی ادامه داد : اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت موجب شد نهایتا مردم رضایتمندی بیشتری داشته باشند اما با پیشرفت بیشتر طرح تعدادی از گروههای پزشکی در معرض آسیبهای حرفه ای قرار گرفتند که از آن جمله می توان به  همکاران داروساز در بخش خصوصی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه تعهد نظام سلامت در طرح تحول بر پوشش خدمات بستری و سرپایی بیماران است، اظهار داشت: پوشش صد در صدی خدمات سرپایی سبب شده داروخانه های بخش خصوصی که در حریم مراکز و بیمارستان های دولتی هستند، تحت تاثیر قرار گرفته و تعداد مراجعه به این داروخانه ها کاهش چشمگیری داشته باشد.
سجادی با تاکید بر اینکه در طرح تحول نظام سلامت، از داروخانه های بخش خصوصی هیچ حمایتی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تمامی تسهیلات و داروهای خاص به بخش دولتی اختصاص یافته و این انحصار اقتصاد داروخانه های خصوصی را با چالش مواجه کرده است.
 
دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص احداث کلینیک های ویژه در کلان شهرها و گردش اقتصادی داروخانه ها اذعان داشت: با اجرایی شدن این مهم نه تنها بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به زحمت می افتند بلکه داروخانه ها با رانت و لابی در آن مراکز تاسیس می شوند.
 وی با اشاره به پراگندگی داروخانه ها در سطح شهرها افزود: به شدت با تاسیس کلینیک ویژه مخالفیم چرا که اغلب گروه پزشکان برای منافع و گردش اقتصادی خود به آن مراکز می روند و این امر آسیب های زیادی را به سیستم داروسازی وارد می کند. 
به گفته وی با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعات داروخانه های بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی افزایش یافته است اما داروخانه های بخش خصوصی با عدم حمایت و تضعیف گردش اقتصادی خود مواجه شده اند که ادامه این روند آن ها را به سمت تعطیلی می کشاند.
 
فعال بودن بخش خصوصی تبدیل به رانت نشود
سجادی با بیان اینکه در فاز بعدی اجرای طرح تحول پزشکان متخصص در داخل کلینیک ها خدمات تخصصی را به مردم ارائه خواهند داد ؛تصریح کرد : اگر قرار است در قسمتهای بعدی اجرای این طرح کلینیک های تخصصی ایجاد شود و به نوعی بخش خصوصی فعال شود؛ پیشنهاد ما این است که این فعال بودن بخش خصوصی تبدیل به ایجاد رانت نشود و به نوعی نظارت بخش دولتی را داشته باشیم.
وی افزود: وقتی تمرکز در ارائه خدمات درمانی ایجاد می شود بدنبال آن می تواند این شائبه باشد که آن تعداد از همکارانی که در آن قسمت مطب یا داروخانه تاسیس می کنند به گونه ای تقویت بیشتری بروی آنها صورت گرفته و بار  مراجعات بیماران در سطح شهر به آن سمت هدایت می شود.
 
دبیر انجمن داروسازان با اعلام اینکه پیشنهاد مشخص ما این است که به هیچ وجه داروخانه ها در کلینیک های تخصصی به صورت شخصیت حقیقی تاسیس نشود؛ خاطرنشان کرد : بهتر است داروخانه ها از شرکتهای تعاونی با سهام همه داروسازان در داخل این کلینیکهای ویژه تاسیس شود .
وی با بیان اینکه تاسیس کلینیک های ویژه در کلان شهرها موجب بر هم خوردن بالانس درمانی می شود، گفت: با تاسیس این کلینیک ها گروه پزشکان به منظور افزایش مراجعات خود در آنها متمرکز شده که این امر سبب کساد گردش اقتصادی داروخانه های پراکنده در سطح شهر می شود.
 
زمانی که داروساز نسخ را بررسی و ممهور به مهر نظام پزشکی خود می کند مسئولیت مدنی آن را بر عهده گرفته و در قبال هر مشکلی پاسخگو خواهد بود .
دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه عمده خدمات داروسازان از دید مردم نامحسوس است، تصریح کرد :در هر  داروخانه ای یک مسئول فنی حاضر داریم که مسئولیت مدنی بررسی و نظارت علمی و حرفه ای نسخ را بر عهده دارد و حتی بابت یک نسخه اگر ضرورتی پیدا کند همکار داروساز برای توضیح نزد بیمار می آید .
وی ادامه داد : داروساز هنگامی که نسخه را با دید علمی خود بررسی می کند اگر مشکلاتی را مشاهده کند حتما با پزشک تماس گرفته و از بیمار سوال می کند ،که مجموع این اقدامات۱۰ درصد از عوارض داروها و بستری شدن در بخش بیمارستانی را کاهش می دهد.
 
عدم تبیین جایگاه داروساز در نظام سلامت ایران
وی با بیان اینکه یکی از حلقه های درمانی نظام سلامت داروسازان هستند؛ گفت:درنظام سلامت ایران آنطور که باید به جامعه داروسازی توجه نشده  و حتی در اهداف راهبردی طرح تحول سلامت مسائل مربوط به عوارض دارویی و نقش داروساز آن در کاهش این عوارض پر رنگ دیده نشده است.
وی افزود : در واقع آسیبی که در جایگاه داروسازی مشاهده می شود، ناشی از نگاه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است که باید متناسب با اهمیت شغلی داروساز در نظام سلامت باشد .
وی با اشاره به اینکه داروسازان به لحاظ جایگاه علمی همیشه جزء دانشمندان برتر  دارای مقاله در سطح جهانی هستند ؛ اذعان داشت: صنعت داروسازی از نظرکار صنعتی و تخصصی ؛ تولیدات بروز و محصولات نانو تکنولوژی بسیار پویا و فعال است  و اشکالی که در قسمت خدمات رسانی بیشتر به چشم می خورد عدم تبیین جایگاه درست داروساز درچرخه درمان است.
 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد:

عدم همخوانی تعرفه داروسازان با صعوبت کاری آنها

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به بحث قراردادهای یکطرفه‌ای که بر مجموعه داروسازی کشور حاکم است، گفت: این قراردادها با حداقل مبنای حرفه‌ای همخوانی ندارد و حقوق شهروندی داروسازان مطلقا در آن رعایت نشده است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در مراسم گرامیداشت روز داروساز که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد با اشاره به اینکه حتی نکات ساده مدنی هم در قراردادهای جامعه داروسازی مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: این قراردادها یکطرفه بوده و در بسیاری از موارد اشکالات متعدد فنی و حقوقی در آن وجود دارد.

وی افزود: آنچه امروز مورد اعتراض جامعه داروسازی و سازمان نظام پزشکی قرار گرفته، نبود تعامل دو سویه در این قراردادها است که می‌تواند منافع جامعه داروسازی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر در مجموع قرارداد همه نکات آن را در جایی منوط به تامین اعتبارکنیم یک قرارداد کاملا یکسویه و غیرمنصافانه تلقی می‌شود، ادامه داد: بحث قراردادها یک مساله جدی است که باید با نگرشی جدید حقوق داروسازان را در تدوین قراردادهای آینده و همچنین قراردادهای فعلی استیفا کنیم.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه‌ها در ماه‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای شده است‌، اظهار داشت: حجم قابل توجه مطالبات، دیرکرد در پرداخت‌ها، نظام مختل اقتصاد داروخانه‌ها و همچنین وضعیت نابسامان نقدینگی از جمله مشکلات جدی است که داروخانه‌ها با آن مواجه هستند.

وی با تاکید براینکه نیازمند حرکت جدی برای اصلاح وضعیت داروخانه‌ها هستیم، افزود: پرداخت مناسب‌تر مطالبات، فراهم بودن زمینه‌های اقتصاد مناسب‌تر، دولتی‌تر شدن فرآیند توزیع دارو و مدیریت داروخانه‌های زنجیره‌ای از جمله مواردی است که می‌تواند در جهت رفع مشکلات داروخانه‌های بخش خصوصی موثر باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مساله‌ای که همکاران داروساز کشور به آن توجه خاص دارند، جایگاهی است که باید در نظام سلامت برای آنان در نظرگرفته شود، خاطرنشان کرد: جایگاه فعلی که برای داروسازان در نظام سلامت کشور طراحی شده، با نقش ارزنده آنان همخوانی و سازگاری ندارد و مهم‌ترین دل مشغولی به حق داروسازان کشور تعیین و تبیین یک جایگاه متفاوت در نظام سلامت کشور است.

وی ادامه داد: اینکه همکاران داروساز در نقاط مختلف کشور مورد هجمه و اظهار نظرهای غیر منصفانه و گاهی اوقات ناجوانمردانه قرار می گیرند، ناشی از عدم تببین جایگاه هویتی متفاوتی است که باید در نظام سلامت برای آنها تعریف شود.

زالی با اعلام اینکه صدور برخی از احکام در سال‌های اخیر موجب تلخ کامی به حق جامعه داروسازی کشور بوده است، گفت: هنوز نتوانستیم در نظام سلامت کشور برای داروسازان جایگاهی ممتاز و برجسته و درخور طراحی کنیم. قدر مسلم اینکه باید با همت بلند شما و همت عزیزانی که با وحدت کلام و انسجام صنفی حرفه داروسازی گام‌های بلند و استواری برمی‌دارند بتوانیم این دغذغه بسیار مهم و خطیر جامعه داروسازی کشور را مرتفع کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث تعرفه‌های داروسازی در کشور ما بدلیل مشکلات نظام تعرفه‌گذاری که برای همه اقشار نظام سلامت متصور است، دچار آسیب‌های جدی‌تر شده است، اذعان داشت: جامعه داروسازی کشور بطور خاص در سالهای اخیر آسیبهای فراوان و جدی تر از تعرفه ها داشتند، در حالی که تعرفه خدمات داروسازی و خدمات مشاوره دارویی مطلقا در ارتباط با صعوبت کار یک داروساز نیست.

وی افزود: قیمت گذاری خدمات دارویی و تعرفه گذاری داروسازی از مبنا دچار کاستی و مشکلات جدی است که باید با کمک یکدیگر در جهت اصلاح این مشکلات گام برداریم و به سمتی حرکت کنیم که تعرفه خدمات دارویی و داروسازی متناسب با شانیت علمی و حرفه ای داروسازان صورت گیرد .

بنابر اعلام دبیرخانه انجمن داروسازان ایران، در ادامه، سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد هیات مدیره انجمن طی سال گذشته؛ اظهار داشت : نمایندگان انجمن داروسازان ایران با حضور در جلسات کارشناسی مراجع ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی پیگیر مسائل صنفی و حقوقی همکاران داروساز بودند.

وی افزود: تثبیت جایگاه حق فنی یا ارائه خدمات دارویی در کتاب ارزش نسبی از جمله دستاوردهای حضور مستمر نمایندگان انجمن در جلسات کارشناسی مسئولان بوده است .

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: با توجه به اینکه جایگاه واقعی داروسازان را در این طرح نداشتیم، با رایزنی‌های متعدد درخواست کردیم نقش داروسازان در این طرح تحول پررنگ‌تر شود و معتقدیم که حضور داروسازان می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی و اثربخشی دارو درمانی در سطح جامعه شود و همچنین عوارض بستری شدن بیماران را کمتر کند.

 

مصرف دارو سامان می‌یابد

نوربخش خبرداد: آغاز پرداخت مطالبات تیرماه داروخانه‌های طرف قرارداد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مطالبات تمامی داروخانه‌های طرف قرارداد تا پایان خردادماه جاری و آغاز پرداخت مطالبات تیرماه آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، نوربخش در افتتاحیه سیزدهمین همایش انجمن داروسازان کشور افزود: در سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین منابع تدابیر ویژه و کارشناسی شده‌ای داشته‌ایم تا بتوانیم مطالبات داروسازان، پزشکان و تمامی مراکز طرف قرارداد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.

وی با اشاره به تحول جدی در نظام سلامت کشور طی یک سال گذشته گفت: فرصت‌هایی که در یک سال گذشته در نظام سلامت ایجاد شده، طی دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

نوربخش ادامه داد: یکی از این فرصت‌ها ابلاغ سیاست‌های کلی، شفاف و عملی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری و در حوزه‌های تولید و خرید دارو، خدمات دارویی و صنعت دارویی است که نه تنها باید مبنای قانونگذاری باشند که راهکارهای بسیاری از چالش‌های نظام سلامت هستند.

وی آغاز به کار دولت تدبیر و امید، نگاه ویژه رییس جمهور به این بخش و سرمایه‌گذاری در آن و همچنین همدلی مبتنی بر کارشناسی را در ارکان نظام سلامت کشور از دیگر فرصت‌های ایجاد شده در یک سال گذشته دانست.

نوربخش با اشاره به اقدامات سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته گفت: در بخش تولید دارو سازمان با در نظر گرفتن نقش کلیدی داروسازان، برنامه‌هایی مثل ساختار فارکولوژی بالینی را در سال ۹۳ اجرا خواهد کرد.

وی همچنین از ساماندهی مصرف دارو با استقرار مکانیزم‌های خرید و انباشت دارو و مکانیزم HIS در سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

رییس سازمان تامین اجتماعی با اعلام ایجاد تحول جدی در بحث خرید خدمات دارویی و تعامل با داروخانه‌ها گفت: در ابتدای کار کمبود دارو و مشکلات نقدینگی تهدیدی برای سلامت مردم بود که در اولین اقدام با تزریق حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توانستیم آنها را مرتفع کنیم.

وی با تاثیرگذار شمردن سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی در صنعت دارویی کشور گفت: با توجه به به سیاست‌های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری اقداماتی در جهت تولید دارو و تولید مواد اولیه دارویی به صورت داخلی انجام گرفته است.

رییس سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد در حل مشکلات نظام سلامت در بخش‌های داروخانه‌ها، بیمه‌ها و صنعت همکاری و با سیاستگذاری، شرایط بهتری را برای نظام سلامت ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند ضمن مقایسه وضعیت کنونی دارویی کشور با شرایط قبل از انقلاب، گفت: باوجود جمعیت کوچک داروسازان، توسعه خوبی در این زمینه شکل گرفته است. تاثیر این جامعه محدود نظام سلامت در ارائه خدمات و توسعه فناوری، بسیار بیشتر از وزن خودش است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته فشارها بر داروسازان به عنوان خط اول ارائه دهنده خدمات دارویی زیاد بوده، گفت: با توجه به مشکلات ارزی و فشارهای بین‌المللی، شاهد کمبود جدی دارو و افزایش قیمت آن در سال گذشته بودیم، اما در حال حاضر این فشارها کم شده و توانستیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

دکتر فریبرز فرساد، دبیر علمی همایش انجمن داروسازان نیز با بیان اینکه در همایش امسال به بحث جمعیت‌های ویژه شامل خردسالان، زنان، کودکان و سایر جمعیت‌های ویژه مانند بیماران پیوندی که در حاشیه قرار گرفته‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم، علاوه بر این به موضوع سوءمصرف داروها و مشکلات آن که به تضاد در مراکز درمانی دیده می‌شود، می‌پردازیم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی:

ناهمخوانی قراردادهای یکطرفه با حداقل مبنای حرفه ای داروسازان

تهران-ایرنا-رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به بحث قراردادهای یکطرفه ای که بر مجموعه داروسازی حاکم است،گفت:این قراردادها با حداقل مبنای حرفه ای همخوانی ندارد و حقوق شهروندی داروسازان مطلقا در آن رعایت نشده است.

به گزارش ایرنا از انجمن داروسازان ایران،دکتر علیرضا زالی در مراسم گرامیداشت روز داروساز که شب گذشته در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه ها در ماه های اخیر دچار مشکلات شده است، افزود:حجم قابل توجه مطالبات،دیرکرد پرداخت ها، اختلال در اقتصاد داروخانه ها و همچنین وضعیت نابسامان نقدینگی از جمله مشکلات جدی است که داروخانه ها با آن مواجه هستند.
وی با تاکید براینکه نیازمند حرکت جدی برای اصلاح وضعیت داروخانه ها هستیم گفت:فراهم بودن زمینه های اقتصاد مناسب،دولتی شدن فرآیند توزیع دارو و مدیریت داروخانه ها ی زنجیره ای از مواردی است که می تواند در جهت رفع مشکلات داروخانه های بخش خصوصی موثر باشد.
زالی با بیان اینکه مهمترین مساله ای که باید به آن توجه داشت جایگاه داروسازان در نظام سلامت است، ادامه داد: جایگاه فعلی که برای داروسازان در نظام سلامت کشور طراحی شده ،با نقش ارزنده آنان همخوانی و سازگاری ندارد و مهمترین دل مشغولی به حق داروسازان کشور تعیین و تبیین یک جایگاه متفاوت در نظام سلامت کشور است.
زالی اضافه کرد: داروسازان در نقاط مختلف کشور مورد هجمه و اظهار نظرهای غیر منصفانه و گاهی اوقات ناجوانمردانه قرار می گیرند که ناشی از عدم تببین جایگاه هویتی متفاوتی است که باید در نظام سلامت برای آنها تعریف شود.
وی با اشاره به بحث قراردادهای یکطرفه ای که بر مجموعه داروسازی حاکم است،گفت:این قراردادها با حداقل مبنای حرفه ای همخوانی ندارد و حقوق شهروندی داروسازان مطلقا در آن رعایت نشده است .
رییس سازمان نظام پزشکی افزود:نکات ساده مدنی در قراردادهای جامعه داروسازی مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که این قراردادها یکطرفه بوده و در بسیاری از موارد اشکالات متعدد فنی و حقوقی وجود دارد .
وی افزود: آنچه امروز مورد اعتراض جامعه داروسازی و سازمان نظام پزشکی قرار گرفته ؛نبود تعامل دو سویه در این قراردادها است که می تواند منافع جامعه داروسازی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
زالی با اعلام اینکه صدور برخی از احکام در سالهای اخیر موجب تلخ کامی به حق جامعه داروسازی کشور بوده است گفت : هنوز نتوانستیم در نظام سلامت کشور برای داروسازان جایگاهی مناسب طراحی کنیم و این دغذغه بسیار مهم و خطیر جامعه داروسازی کشور را مرتفع کنیم .
***عدم همخوانی تعرفه داروسازان
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بحث تعرفه های داروسازی در کشور ما بدلیل مشکلات نظام تعرفه گذاری که برای همه اقشار نظام سلامت متصور هست دچار آسیب های جدی تر شده است، گفت:جامعه داروسازی کشور به طور خاص در سالهای اخیر آسیب های فراوان و جدی تر از تعرفه ها داشتند، در حالی که تعرفه خدمات داروسازی و خدمات مشاوره دارویی مطلقا در ارتباط با صعوبت کار یک داروساز نیست.
وی افزود:قیمت گذاری خدمات دارویی و تعرفه گذاری داروسازی از مبنا دچار کاستی و مشکلات جدی است که باید با کمک یکدیگر در جهت اصلاح این مشکلات گام برداریم و به سمتی حرکت کنیم که تعرفه خدمات دارویی و داروسازی متناسب با شانیت علمی و حرفه ای داروسازان صورت گیرد.
*** نقش کلیدی داروسازان در کاهش عوارض دارویی
در ادامه این مراسم سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد هیات مدیره انجمن طی سال گذشته افزود: نمایندگان انجمن داروسازان ایران با حضور در جلسات کارشناسی مراجع ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی پیگیر مسائل صنفی و حقوقی همکاران داروساز بودند.
وی افزود : تثبیت جایگاه حق فنی یا ارائه خدمات دارویی در کتاب ارزش نسبی از جمله دستاوردهای حضور مستمر نمایندگان انجمن در جلسات کارشناسی مسئولان بوده است.
وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت : با توجه به اینکه جایگاه واقعی داروسازان را در این طرح نداشتیم با رایزنی های متعدد درخواست کردیم نقش داروسازان در این طرح تحول پررنگتر شود و معتقدیم که حضور داروسازان می تواند باعث کاهش عوارض جانبی و اثربخشی دارو درمانی در سطح جامعه شود و همچنین عوارض بستری شدن بیماران را کمتر کند.
سجادی همچنین به پیگیری های انجمن داروسازان ایران برای ایجاد فرصت های شغلی جدید به منظور اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی اشاره کرد.
وی افزود:فارغ التحصیلان داروسازی می توانند به عنوان داروسازان بالینی ؛بیمارستانی و مراقبت از سالمندان و یا به عنوان داروسازشیمی درمانی به ارائه خدمات بپردازند.
دبیر انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: با توجه به ظرفیت پذیرش دانشجویان داروسازی حتما باید این فرصتهای شغلی را بتوانیم با حمایت دولت و سازمان غذا و دارو ایجاد کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم از ۳۰ داروساز منتخب از گروههای مختلف صنعت ؛ پژوهش و داروخانه های کشور و همچنین ۱۰ دانشجوی نخبه داروسازی از دانشکده های داروسازی سراسر کشور تقدیر به عمل آمد.
 

نسخه ای که دولت برای بازار دارو پیچید

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در صفحه جامعه نوشت:۸۰ سال پیش که صنعت داروسازی کشور با کمک داروسازان فرانسوی و آلمانی و اتریشی راه اندازی شد شاید کمتر کسی تصور می کرد روزی داروسازی ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه تولید دانش و کنترل کیفیت در رشته داروسازی قرار بگیرد.

این گزارش که در روز چهارشنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۴ هجری خورشیدی به قلم فریبا خان احمدی انتشار یافته، می افزاید: دستاوردهای صنایع دارویی کشور از دهه های گذشته تا کنون سیر صعودی داشته و آمارها نشان می دهد تولید داروهای داخلی در سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۴ از ۳۰درصد به ۹۶درصد و از گردش مالی ۳۰۰میلیون تومان به ۴ تا ۵هزارمیلیارد در سال ۱۳۹۴ رسیده است. تولید داروهای بیماران خاص مثل «سینوکس» برای بیماران ام اس،تولید «آلواکسین» برای بیماران دچار سوختگی، تولید داروی کنترل ایدز و ده ها داروی دیگراز جمله این موفقیت ها هستند. صنعت داروسازی در جهان یکی از صنایع پرسود تلقی می شود که کشورهای دارای دانش و ابزار تولید دارو برای عرضه داروهای جدید و اساسی به رقابت می پردازند و گردش مالی میلیاردی این شرکت ها نشان از سودآوری دارد.البته داروسازان کشورمان هم دست به کار شده اند، تولید داروهای خاص و صرفه جویی ۱۰۰ میلیون دلاری در واردات برخی داروها نشان از تلاش آنان دارد ولی کم وکاست های این قشر و دغدغه هایی که آنها دارند این صنعت را با چالش هایی روبه رو کرده است.
**نگاهی به شکوفایی صنایع دارویی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با واگذاری چند شرکت داروسازی چند ملیتی به سازمان صنایع ملی و گذشت زمان کوتاهی، داروسازی به یک صنعت ملی تبدیل شد و پس از برهه ای چند شرکت داروسازی با توجه به نیاز دارویی آن زمان (جنگ تحمیلی) تأسیس شدند و حدود ۳۰درصد از داروهای مورد نیاز از این راه تأمین شد.جذب دانشجو در رشته داروسازی و از طرفی افزایش تأسیس شرکت های داروسازی موجب رشد و ترقی این صنعت شد تا جایی که کشورمان در تولید برخی از داروها به توانمندی ۱۰۰درصدی رسید.
در ادامه و با توجه به نیاز کشور به فرآورده های نوترکیب، پروتئین و عموماً فرآورده های دارای تکنولوژی بالا، شرکت های دانش بنیان تأسیس شدند که فرآورده های بیوتکنولوژیک مورد نیاز بیماران خاص را تولید کردند. مثلاً به تازگی داروی «ریتوکسی سب» که نوعی مونوکلونال آنتی بادی مختص بیماران سرطانی است اوایل سال جاری وارد بازار شد و ۷۰ درصد بازار را از آن خود کرد.
تولید واکسن هایB وC، واکسن کلاسیک ضد حصبه، واکسن کلاسیک ضد وبا،تولید داروی گاما ایمونکس در مسائل بالینی جدید، جانبازان شیمیایی، عفونت های CGD، برخی عفونت های ویروسی و سرطان ها از عرصه های جدید،تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن ۹۹ – تکنسیم با همکاری سازمان انرژی اتمی که در تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری هایی که نیاز به اسکن از ماهیچه های قلبی، مغز استخوان، غدد بزاقی، تیروئید، پاراتیروئید، شش ها، کبد، کلیه و... دارند تنها نمونه ای از دستاوردهای متخصصان صنعت داروسازی کشورمان است.
به گفته دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ۸۴درصد از بیماران ام اس از داروهای تولیدی داروسازان ایرانی استفاده می کنند که نشان از افزایش اعتماد بیماران از کیفیت داروهای ساخت داخل دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در همین مورد گفته است: «به طور میانگین در سال ۳۰تا ۵۰ داروی خاص توسط شرکت های داروسازی داخل کشور به بازار عرضه می شود که برخی از این داروها تا ۱۰۰میلیون دلار صرفه اقتصادی دارند.»
**انتقاد داروسازان از طرح تحول سلامت
در حالی که وزیر بهداشت عنوان می کند سهم داروسازان در اقتصاد سلامت کشور ۱۵ درصد است و به توانمندی داروسازی کشور در تولید ۹۶درصد از داروها اشاره دارد، جامعه داروسازان عنوان می کنند دچار چالش های بسیاری شده اند.
یکی از اعضای انجمن علمی داروسازان در مورد طرح تحول نظام سلامت و جایگاه داروسازان معتقد است با وجود نکات مثبت بسیاری که طرح تحول سلامت دارد، خدمت رسانی به مردم در عرصه خدمات درمانی متأسفانه یکی از معایب اصلی طرح تحول سلامت است.به عنوان نمونه جایگاه داروساز به عنوان عضو اصلی سیستم سلامت در رویکردها و برنامه ریزی های طرح نادیده گرفته شده است هر چند که یکی از نکات مثبت تحول نظام سلامت این بود که تعرفه خدمات داروساز در داروخانه برای نخستین بار در کتاب تعرفه های درمانی وارد شد اما متأسفانه مقدار این تعرفه بسیار اندک و کاملاً غیر قابل مقایسه با سایر خدمات ارائه شده توسط اعضای تیم سلامت است یعنی ارزش تعرفه های داروسازان از ارزش خدماتی که در فیزیوتراپی یا مامایی و سایر گروه های پزشکی انجام می شود، ناچیزتر است. به نظر می رسد در نگاه بعضی از مسئولان در عرصه بهداشت و درمان نگاه به داروخانه، نگاه به یک مرکز فروش دارو است و این نگاه به نظر بسیار آسیب رسان است. واقعیت این است که داروخانه مرکز عرضه خدمات دارویی است و در تمام نظام های بهداشت و درمان پیشرفته جهان، داروساز عضو اصلی و کلیدی تیم سلامت است اگرچه در شرایط فعلی با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم اما نباید سیاستگذاری های وزارت بهداشت و سازمان های بیمه به نحوی باشد که شرایط داروسازان را از وضع موجود به وضع نا مطلوبی سوق دهد.
به طور مثال از جمله سیاست هایی که در ماه های اخیر در وزارت بهداشت تصویب و اجرا شد،کم کردن فاصله بین داروخانه ها است البته بدون آنکه تعداد پزشکان و مراکز درمانی تفاوتی کرده باشد. در چنین شرایطی وقتی داروخانه جدیدی در کنار داروخانه قدیم تشکیل می شود، این بدان معنا است که درآمد داروخانه نصف وهزینه ها دو برابر می شود و این به معنای سوق دادن داروخانه ها به سمت تخلف است. دولت باید شرایطی را فراهم کند که داروسازان دریافت های رسمی متناسب با سایر اعضای جامعه پزشکی داشته باشند و بتوانند بدون دغدغه مالی دانش و تجربه خودشان را در اختیار مردم و جامعه پزشکی قرار دهند.
این منتقد در ادامه می افزاید: «راه اندازی داروخانه های زنجیره ای، تأسیس داروخانه های گیاهی، تأسیس داروخانه های جدید در مراکز درمانی که قرار است در چارچوب طرح تحول سلامت در کشور اجرایی شود و افزایش بی رویه دانشکده های داروسازی و تعداد دانشجویان داروسازی یک پارادوکس اساسی در کشورمان است در واقع این سؤال پیش می آید که خدمات داروسازان در جامعه ارزشمند است یا نیست و اگر خدمات شان ارزش دارد چرا این خدمات در کتاب تعرفه ها نادیده گرفته شده و اگر ندارد چرا مرتب دانشکده داروسازی جدید ایجاد می شود. ما انتظار داریم وزارت بهداشت پاسخ قانع کننده ای به این سؤال بدهد.»
البته وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز داروساز در مورد اظهارات برخی داروسازان مبنی بر اینکه به نقش داروسازان در طرح تحول نظام سلامت توجه کافی نشده است این گونه جواب داد: «قصد دفاع از عملکرد خود در زمینه توجه به نقش داروسازان در طرح تحول سلامت را ندارم اما اقشار مختلفی در گروه های پزشکی وجود دارند که اگر تنها به منافع حرفه خود توجه کنند، مردم راضی نخواهند بود بنابراین لازم است منافع بلندمدت و ملی دیده شود.»
**چالش های داروخانه ها
همین چند روز پیش بود که یکی از شبکه های تلویزیونی نشان داد که مأموران سازمان غذا و دارو از چند داروخانه بازدید کردند و داروهای تاریخ مصرف گذشته و قاچاق پیدا کردند. باید گفت، بخش قابل توجهی از داروخانه ها در اختیار افراد غیر داروساز است برخی ها برای ورود به فروش دارو در داروخانه تنها انگیزه شان کسب درآمد بیشتر است و خدمات دارویی هیچ ارزشی در ذهن این افراد ندارد ومی توان گفت مالکیت داروخانه ها در اختیار افراد غیر داروساز است.
عضو هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات سازمان نظام پزشکی درباره نحوه برخورد با داروخانه های متخلف به «ایران» می گوید: «۶ داروخانه ای که داروی قاچاق عرضه می کردند،تحت نظر گرفته شدند و با بازدید از آنها و اطمینان از تخلفات شان صاحبانشان به دستگاه قضایی معرفی شدند و قرارهای محکومیت برای شان صادر شد.متأسفانه سازمان نظام پزشکی با داروساز سر و کار دارد و مقصراصلی از نظر این سازمان داروساز شناخته می شود ونمی تواند افراد غیر داروساز را که در داروخانه ها دست به تخلف می زنند و داروهای تاریخ مصرف گذشته و قاچاق عرضه می کنند، محکوم کند که خود همین مسأله یک نقص قانونی است که باید حل شود در واقع در زمینه تخلفات داروخانه ها، دولت مسئول فنی را به عنوان فرد متخلف می شناسد در حالی که مسئول فنی هیچ اختیاری در خرید و فروش دارو ندارد و مالکان داروخانه ها اجازه نمی دهند مسئول فنی در فرآیندهای داروخانه هیچ مدیریتی داشته باشد.»
وزارت بهداشت در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴ تعداد داروسازان و داروخانه ها رشد ۵۰درصدی داشته باشد ولی منتقدان این کار مدعی هستند،به دلیل اینکه جایگاه مناسبی برای داروسازان در طرح تحول دیده نشده است از آینده شغلی و بیکاری فارغ التحصیلان رشته داروسازی ابراز نگرانی می کنند.این در حالی است که رسول دیناروند نگرانی ها را درمورد آینده شغلی داروسازان می پذیرد و عنوان می کند: «وزارت بهداشت در پذیرش داروسازان دقت خواهد کرد که بیت المال به خطر نیفتد؛ چراکه تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازها باشد. همچنین با توجه به توسعه صنعت داروسازی، مکمل ها، محصولات آرایشی - بهداشتی و... نگرانی درمورد آینده شغلی داروسازان کم تر خواهد شد.»
**اوج بحران دارو
در حال حاضر عملاً چیزی به نام کمبود دارو به مفهوم قدیمی آن که باعث می شد صف طولانی در مقابل برخی داروخانه ها شکل بگیرد ،وجود ندارد.به جرأت می توان گفت که تعداد داروهایی که در بازار موجود نیست از ۱۰تا ۲۰قلم تجاوز نمی کند. آن طور که یک عضو انجمن علمی داروسازان با بیان اینکه توافق احتمالی ایران و ۱+۵ در دسترسی به مواد اولیه دارو با کیفیت مناسب تغییر ایجاد خواهد کرد می گوید: البته در سال ۹۰هنگامی که بحران دارو در ایران بروز کرد، دارو تحریم نبود، اما تحریم بانکی، اجازه مبادله پول به هیچ شرکتی نمی داد و درنتیجه دارو به سختی و گاه به صورت چمدانی، وارد ایران می شد تا جایی که تأمین داروی بیماران خاص با بحران مواجه شد و پس از آن بحران به تأمین مواد اولیه دارویی هم رسید.
سرگردانی بیماران و خانواده های آنها برای تهیه دارو در سال های ۹۱و ۹۲ به اوج خود رسید، که کمتر کسی فراموش می کند. مردم از یک سو با بحران دسترسی به دارو بویژه برای بیماری های صعب العلاج مواجه بودند و از سویی از افزایش داروهای هندی و چینی در زمان تحریم ها گلایه مند بودند با این حال چاره ای جز مصرف همین داروهای به ظاهر اثر بخش هم نداشتند. دکتر حمید خوئی دبیر انجمن علمی داروسازان درباره کیفیت داروهای هندی و چینی می گوید: <کشور هند از یک سو طیفی از داروها را تولید می کند که گاهی قابل رقابت با مشابه اروپایی هستند اما از سوی دیگر داروهای هندی و چینی با کیفیت پایین نیز تولید می شوند درست مثل لوازم خانگی چینی که هم جنس بنجل شان در بازار وجود دارد و به دست مصرف کننده می رسد هم جنس چینی مرغوب. باید این را گفت که در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و داروهای ساخته شده شرکت های هند و چین به امریکا هم صادر می شوند با این حال در چند سال گذشته داروهای چینی و هندی وارد کشور می شد.
مردم به کیفیت داروی ایرانی اعتماد آنچنانی نکرده اند آنها برای یک سرماخوردگی ساده هم نسخه خارجی پیشنهاد می دهند و البته توصیه می کنند که حتماً قرص خارجی مصرف کنند انگار که بیشتر از آنکه به اثر بخشی دارو توجهی کنند، مصرف کالای خارجی را نوعی مد می دانند. > به گفته دکتر خوئی، هم اکنون ۹۵درصد داروهای بازار ایران را صنعت داروسازی داخلی تأمین می کند اگر همه مردم از کیفیت داروی ایرانی ناراضی بودند،قاعدتاً این صنعت نمی توانست حتی یک روز هم دوام بیاورد. این را هم باید گفت که در حال حاضر داروهای ایرانی با کیفیتی بالا و قابل مقایسه با انواع اروپایی و امریکایی در بازارهای داخلی پخش می شوند بنا بر اعلام وزارت بهداشت،حدود ۹۶ درصد داروها در کشور تولید می شود، البته بدون در نظر گرفتن مواد اولیه وارداتی برای برخی داروها، تولید خالص دارو در کشور بیش از ۵۰ درصد است.
وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت نخستین قدمی که برداشت، رفع بحران دارویی بود و در این زمینه دولت به روش های مختلفی دسترسی بیماران به دارو را تأمین کرد اما مسأله دیگری که موجب اعتراض بیماران در تأمین داروهای مورد نیازشان شده است عدم پذیرش دفترچه های بیمه از سوی برخی داروخانه داران است.این روزها اگر پای در برخی داروخانه ها بگذارید،بیمارانی را خواهید دید که از برخی رفتارهای داروخانه داران ناراضی هستند.آنها می گویند، با وجود داشتن دفترچه بیمه ،داروخانه دار ها هزینه داروهای شان را به بهانه اینکه هنوز با بیمه قرار داد نبسته اند،آزاد حساب می کنند.اگرچه شکی در مطالبات داروخانه ها از سازمان های بیمه گر نیست اما به نظر می رسد چنین برخوردی با رویکردهای طرح تحول سلامت که کاهش پرداختی از جیب مردم و مهار افزایش قیمت در بحث درمان و تهیه دارو را هدف قرار داده، تناقض دارد.عضو علمی انجمن داروسازان در این باره توضیح می دهد: <برخی نهادها از باب تهدید اعلام کرده اند اگر مطالبات شان را از سازمان های بیمه گر دریافت نکنند،تصمیم فردی می گیرند بنابراین اینکه دفترچه های بیمه بیماران از سوی داروسازان پذیرفته نمی شود،تصمیم فردی برخی همکاران داروساز بوده است>.
**خودکفایی در تولید دارو
وزارت بهداشت با کلید زدن طرح تحول سلامت توانست بسیاری از نیازهای درمانی و دارویی مردم بخصوص قشر ضعیف و کم درآمد را سر و سامان دهد اماهنوز هم برخی گره ها در دسترسی آسان به دارو باز نشده است.برخی از بیماران سرطانی می گویند، داروهای شان نایاب و گران است.به گفته خانواده یک بیمار سرطانی مبتلا به سرطان مثانه هنوز هم داروهایی مانند «ب ث ژ» در بازار پیدا نمی شود یا بیمار دیگری هم مدعی است که هزینه های زیاد دارو های بیماران صعب العلاج که گاهی مشمول بیمه نمی شوند یا اگر هم بشوند در داروخانه ها پیدا نمی شود. به این ترتیب می توان گفت که تنها داروهای ۵بیماری خاص شامل هموفیلی،تالاسمی،ام اس،متابولیک و دیالیز رایگان است و دیگر بیماران مجبور به تهیه داروهای مورد نیاز خود با قیمتی بالا هستند و البته بسیاری از مبتلایان به این ۵ بیماری هم از نحوه خدمات رسانی بیمه در تهیه دارو رضایت ندارند این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت بیماران صعب العلاج باید ۱۰درصد فرانشیز دارو راپراخت کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره کاهش هزینه های بیماران در خرید دارو می گوید: دولت در این دو سال روی کنترل هزینه های دارویی بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن متمرکز بود. میانگین پرداخت از جیب مردم در گذشته ۴۵ درصد بوده این در حالی است که این میزان در سال ۹۴ به ۱۲ درصد رسیده است. دیناروند درباره کاهش قیمت داروها با بیان اینکه نمی توانیم به صورت دستوری قیمت داروها را کاهش دهیم، معتقد است، این کار منجر به پایین آمدن کیفیت دارو می شود و اصلاً ممکن است دیگر دارو را تولید نکنند.
ضمن آنکه دولت با وجود همه فشارهای بودجه ای هزینه های داروهای بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن را کنترل می کند. با همه این اوصاف،دسترسی به دارو و مهار افزایش قیمت دارو کم و بیش رضایت نسبی را برای بیماران سرطانی و ام اس به همراه داشته است آن طور که دیناروند بارها تأکید کرده واردات دارو برای بیمارانی که داروهای خاص مصرف می کنند،ادامه خواهد داشت و وزارت بهداشت به هیچ عنوان دسترسی به دارو را محدود نخواهد کرد به طوری که به نظر می رسد با توافق هسته ای و رفع تحریم ها مشکل داروهای وارداتی به کشور حل خواهد شد.
با توجه به اینکه دسترسی به دارو، داروساز و داروخانه سه ضلع اصلی بحث درمان هستند به نظر می رسد با وجود اینکه داروسازان از اشباع و افزایش داروخانه ها و تعداد داروسازان اعتراض می کنند اما به دلیل کمبود و توزیع نامناسب جغرافیایی مراکز دارویی در برخی نقاط کشور پیش بینی می شود، طرح جدید وزیر بهداشت مبنی بر واگذاری داروخانه ها به بخش خصوصی، افزایش تعداد داروخانه ها و داروسازان و راه اندازی داروخانه های زنجیره ای می تواند به تأمین دارو و توزیع داروخانه ها و داروساز کمک کند. البته خبرهای خوش دیگری هم در حزوه دارو در راه است. هفته پیش همزمان با روز داروساز از داروی دیمیتیل فومارات موسوم به «دیفوزل» برای بیماران «ام اس» رونمایی شد که تا اول دی ماه وارد بازار می شود تا پایان سال هم آن طور که مسئولان وزارت بهداشت به بیماران ام اس و سرطان قول داده اند دو داروی دیگر برای این بیماران تولید خواهد شد.
داروهایی که تا چند سال پیش در ایران موجود نبود امروز در کشور تولید می شود و کیفیت داروهای تولید داخل برای بیماران سرطانی و خاص روز به روز در حال بهبود است. افزایش ۶۷درصدی سهم داروسازی داخلی از بازار معاملات دارو در سال ۹۳ نوید بخش رشد و توسعه تولید دارو در داخل کشور است.
*منبع : روزنامه ایران

 

رئیس انجمن داروسازان تهران: اقتصاد داروخانه‌ها بیمار است

 

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه دو سوم فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی خدمات دارویی ارائه می‌‌کنند، گفت: اقتصاد معیوب و بیمار داروخانه‌ها موجب گرایش داروسازان به اشتغال در خدماتی به جز خدمات دارویی شده است که این موضوع نیاز به توجه دارد.

دکتر جلیل سعیدلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره مهم‌ترین مطالبات داروسازان گفت: داروسازان کشور توانمندی بسیاری دارند اما متاسفانه جایگاهی که برای آنها در نظام سلامت تعریف شده به اندازه توانمندی آنها نیست، بنابراین تعریف یک جایگاه مناسب در نظام سلامت از مهم‌ترین مطالبه داروسازان است.

رئیس انجمن داروسازان تهران به مهم‌ترین مشکلات داروسازان اشاره کرد و افزود: مشکلات صنفی، اقتصادی، تعرفه‌های داروسازی، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبه‌های داروخانه‌ها جزو مهم‌ترین مشکلات داروسازان است که آنها را در ادامه روند کار دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: اداره مالیات مبالغ هنگفتی را برای داروخانه‌ها تعیین کرده است که متاسفانه پرداخت این مالیات‌ها متناسب با درآمد داروسازان نیست.

سعیدلو با بیان اینکه تنها دوسوم فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی خدمات دارویی ارائه می‌‌کنند، گفت: داروسازان می‌توانند در عرصه‌های مختلف توانمندی‌های خود را به عرضه بگذارند اما باید اقدامی انجام داد تا این افراد در محیط کاری و علمی خود به ارائه خدمت بپردازند.

رئیس انجمن داروسازان تهران اظهار کرد: تعداد فارغ التحصیلان رشته داروسازی رو به افزایش است، بنابراین توجه به مطالبات این قشر و فراهم‌سازی بستری مناسب برای ادامه فعالیت‌ آنها بسیار حائز اهمیت است.

 

 

رئیس سازمان غذا و دارو:

به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۲۲ داروساز و ۱۳ داروخانه وجود دارد

 

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۲ داروساز و ۱۳ داروخانه وجود دارد. مقایسه این آمار با آمار منطقه‌ای نشان می‌دهد که با میانگین بین‌المللی فاصله داریم.

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر رسول دیناروند امروز (چهارشنبه) در چهاردهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان کشور که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، به نقش داروسازان داخلی در تولید دارو اشاره کرد و گفت: کار سازمان غذا و دارو نظارت بر دارو، محصولات آ‌رایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و فرآورده‌های دارویی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالاترین سهم نظارتی سازمان به بخش غذا و دارو مرتبط است.

رئیس سازمان غذا و دارو با توجه به روند رو به رشد داروهای تولید داخل، گفت: توانستیم در سال ۹۳ سهم داروسازی داخلی از بازار تولید دارو را به ۶۷ درصد برسانیم. این مساله نویدبخش این است که می‌توانیم در ۱۰ سال آینده اقداماتی انجام دهیم که سهم داروسازان از بازار داخلی به ۷۵ درصد برسد.

دیناروند گفت: بررسی‌ دستاوردهای این حوزه نشان می‌دهد که شاهد شرایط نویدبخشی در حوزه دارو خواهیم بود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نگاهی به فارغ‌التحصیلان این رشته نشان می‌دهد که یک سوم داروسازان در خارج از خدمات دارویی و در حوزه‌های نظارتی، علمی، تحقیقاتی و فنی حاضر هستند و دو سوم فارغ‌التحصیلان این رشته خدمات دارویی ارائه می‌دهند.

وی به شاخص‌های آماری ایران درباره داروسازان و داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۲ داروساز و ۱۳ داروخانه وجود دارد. مقایسه این آمار با آمار منطقه‌ای نشان می‌دهد که با میانگین بین‌المللی فاصله داریم.

دیناروند با بیان اینکه برای حل این موضوع هدف‌گذاری خود را در سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهیم کرد، گفت: به این ترتیب سهم ۱۰۰ هزار ایرانی از داروسازان به ۳۲ نفر و در داروخانه‌ها به ۱۸ داروخانه‌ خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه لازم است فرصت‌های شغلی بیشتری برای داروسازان ایجاد شود، گفت: اگر ۱۰ سال پیش ۸۰ درصد داروسازان خدمات دارویی ارائه می‌کردند، امروز این میزان به ۶۷ درصد رسیده است اما بهبود این شرایط امکان‌پذیر است.

دیناروند تاکید کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سهم حوزه داروسازی در صنعت دارویی کشور ۲۰ درصد است، گفت: این میزان باید افزایش پیدا کند و سهم آنها باید به ۸۰ درصد برسد.

 

 

رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

«اکسی کدون» تنها در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع می‌شود

 

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه «اکسی کدون» تنها در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع می‌شود، گفت: برای توزیع این دارو در داروخانه‌های بیمارستانی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

دکتر جلیل سعیدلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا درباره داروی «اکسی کدون» که از آن به عنوان یک شبه مخدر یاد می‌شود، گفت: اکسی کدون یک مُسکن بسیار قوی است که تنها در محیط‌های درمانی و بیمارستانی و تحت کنترل پزشک و داروساز در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و هیچ شخصی نمی‌تواند آن را آزادانه از داروخانه‌ها تهیه کند.

رئیس انجمن داروسازان تهران، افزود: این دارو طبق قوانین تنها در اختیار داروخانه‌های بیمارستانی قرار می‌گیرد که برای این مساله نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا که آیا مصرف این دارو می‌تواند موجب اعتیاد در فرد بیمار شود، گفت: اکسی کدون یک داروی ضد درد بسیار قوی است که تنها برای تسکین درد بیماران مبتلا به سرطان و یا افرادی که دچار ترومای بسیار شدید شده‌اند، و تحت نظر پزشک استفاده می‌شود؛ همانگونه که در حال حاضر «مورفین» به عنوان یک ضد درد در برخی مراکز درمانی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، اکسی کانتین/کونتین (Oxycontin) یا اکسی کدون (oxycodone) یک داروی ضد درد است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکسی کدون برای رفع درد در سیستم عصبی مرکزی (CNS) عمل می‌کند. برای پیشگیری از عوارض «اکسی کدون»، این دارو فقط با تجویز پزشک و در مراکز بیمارستانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی تغییر کد امنیتی

بالا رفتن