جایزه ملی کیفیت برای داروخانه ها (قسمت پنجم و ششم)

جايزه ملي كيفيت براي داروخانه ها

( قسمت پنجم- منابع)

 

در جلسات قبل اشاره شد كه قسمت توانمند سازها به 4 بخش تقسيم مي شود: رهبري و مديريت؛ فرآيندها؛ منابع؛ كاركنان

 

در اين جلسه، مبحث مديريت منابع در داروخانه تشريح مي شود.

به طور كلي بر اساس اين استاندارد، داروخانه ‌هاي موفق، شراكت‌ها، تأمين‌كنندگان و منابع دروني را براي حمايت از راهبردهاي ويژه كيفيت خدمات و عملكرد مؤثر فرآيندهاي ذيربط، جهت اطمينان از كيفيت ارائه خدمت، طرح‌ريزي و مديريت مي‌كنند.

 

به بيان ساده، منابع داروخانه به 5 دسته تقسيم مي شود:

1. نيروي انساني؛ 2. روش ها؛  3. سرمايه مالي؛ 4. دارو و كالاها؛ 5. تجهيزات. اين منابع بايد توسط مدير داروخانه شناسايي و به درستي مديريت شود. با توجه به اهميت تامين دارو و كالاهاي مورد فروش از شركت هاي تامين كننده، ارزيابي آنها و انتخاب بر اساس بهترين شرايط فروش و سرويس دهي به داروخانه، بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.

 

به عنوان مثال در بخش سوم اظهار نامه مي نويسيم:

 

داروخانه ..... به منظور ارتقاء کيفيت ارائه خدمات و ايجاد ارزش افزوده برای مشتریان، رويکرد مدیریت تأمين‌کنندگان خود را (با استناد به الزامات استاندارد ISO 9001:2008 و راهبرد مدیریت اثربخش تأمین‌کنندگان) ایجاد، اجرا و توسعه داده است. این داروخانه به منظور ارزيابي، اولويت‌بندي و اخذ تصميم نسبت به ادامه همکاري با آن‌ها، رويکردهاي ارزيابي اوليه و انتخاب تأمين‌كنندگان و ارزیابی عملکرد دوره‌ای تأمین‌کنندگان را به طور نظام‌مند جاري‌سازي نموده است. با توجه به دستورالعمل تدوين شده و بر اساس سوابق کاري و نتايج ارزيابي‌هاي به دست آمده، نسبت به ادامه همکاري با تأمين‌کنندگان، تصميم‌گيري خواهد شد و اقدامات اصلاحي متناظر صورت خواهد گرفت.

 

مثل بخش هاي قبلي، در اين قسمت هم بايد فعاليت‌هاي بهبود برنامه‌ريزي شده را براي مديريت منابع بنويسيم. به عنوان مثال:

 

1. تدوین دستورالعمل ارزيابي  و انتخاب تأمين‌كنندگان؛ شروع: 15/7/94   پايان: 1/8/94

2. اجرای نظام مند فرآیند ارزيابي  و انتخاب تأمين‌كنندگان؛ شروع: 1/8/94   پايان: 20/12/94

 

در روز ارزيابي، مانند دو قسمت اصلي قبلي(رهبري و مديريت؛ فرآيندها) براي اين قسمت( منابع) هم طبق جدول زير از ارزياب نمره مي گيريم. براي سطح اهتمام( سطح اول كه معمولا داروخانه ها براي آن ثبت نام مي كنند)، اگر بتوانيم يك سوم نمره( از 100) را براي هر آيتم بگيريم بايد راضي باشيم !

 

جايزه ملي كيفيت براي داروخانه ها

( قسمت ششم- كاركنان)

 

همانگونه كه اشاره شد، امتياز به داروخانه ها بر اساس اظهار نامه داده مي شود. ارزياب هاي جايزه در روز ارزيابي، به دنبال شواهدي در داروخانه مي گردند تا درستي اظهارنامه به آنها ثايت شود.

 

به طور خلاصه اظهار نامه دو قسمت اصلي دارد: 1. توانمند سازها   2. نتايج

قسمت توانمند سازها، به 4 بخش تقسيم مي شود: رهبري و مديريت؛ فرآيندها؛ منابع؛ كاركنان

 

در اين جلسه، در مورد بخش كاركنان توضيح داده مي شود:

در  الزامات مدل جايزه ملي كيفيت غذا، دارو و بهداشت ايران در مورد كاركنان آمده است:

 

داروخانه هاي موفق استعدادهاي كاركنان خود را در سطح فردي، گروهي و سازماني بطور كامل بكار گرفته و مديريت مي‌كنند و آنان را در راستاي ارتقاء كيفيت ارائه خدمات، ترغيب و  تشويق كرده و توانمند ساخته و اقدامات لازم را در جهت افزايش انگيزه و مشاركت آن‌ها در بهبود كيفيت محصول به‌عمل مي‌آورند.

 

ما بايد به بهترين نمونه‌ها و شواهد در داروخانه مان در مورد كاركنان اشاره كنيم. براي مثال به نمونه اي از يك داروخانه اشاره مي شود:

 

در زمینه شناسایی، توسعه، نگهداری دانش و قابلیت‌های کارکنان داروخانه، نیازها و مهارت‌های لازم در جهت ارتقاء کیفیت، توسط مدیریت داروخانه به صورت سالانه بر اساس دستورالعمل آموزشی و از طریق رویکردهای مناسب شناسایی و در صورت نیاز بازنگری می‌شود. به منظور بهبود عملکرد کارکنان در فعالیت‌های مربوط به کیفیت محصول برنامه‌های به شرح ذیل، جاری و از این طریق از کارکنان حمایت می‌شود: 1. برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان تازه استخدام شده 2. برگزاری دوره‌های آموزشی حین خدمت 3. تبادل تجربه‌ها در انجام فرآیندهای کاری و کارهای سیستمی. سپس اثربخشی دوره‌ها بر اساس دستورالعمل موجود در داروخانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اقدامات لازم برای ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس دستورالعمل ارزیابی عملکرد به صورت دوره‌ای انجام می‌گردد. نتایج حاصله به عنوان یکی از مبانی تعیین نظام حقوق و دستمزد ملاک قرار می‌گیرد. اقدامات مذکور در راستای هدف بهبود و ارتقاء پرسنل انجام می‌شود. رویکردهای ارزیابی عملکرد به شرح زیر است: 1. ارزیابی عملکرد توسط موسس و مسئول فنی داروخانه به صورت ادواری 2. ارزش‌یابی کارکنان در زمان عقد قراردادهای کاری به منظور تصمیم‌گیری در مورد تمدید مدت قرارداد همکاری‌های بعدی

 

مثل بخش ها قبلي، در پايان اين بخش بايد فعاليت‌هاي بهبود برنامه‌ريزي شده براي كاركنان در آينده را بنويسيم. به عنوان مثال:

 

1. اجرای نظام مند فرآیند آموزش و ارزیابی کارکنان شروع:     15/7/94       پايان:  30/8/94

2. تدوین شناسنامه فرآیند و دستورالعمل تشویق کارکنان تلاشگر شروع: 10/9/94     پايان: 20/12/94

 

به عنوان مثال، يك نمونه از گواهينامه هاي آموزشي كه توسط موسس داروخانه براي كاركنانش صادر مي گردد، در زير آورده مي شود.

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی تغییر کد امنیتی

بالا رفتن