جایزه ملی کیفیت برای داروخانه ها (قسمت هفتم و پایانی)

جايزه ملي كيفيت براي داروخانه ها
( قسمت هفتم و پاياني- نتايج)

در قسمت هاي قبل به طور خلاصه بيان شد كه بعد از ثبت نام و گذراندن فاز آموزش، بايد اظهار نامه داروخانه را تهيه و به دبيرخانه جايزه بفرستيم (پيوست 9). سپس ارزياب هاي جايزه( معمولا دو نفر يك روز كامل) به داروخانه ما مراجعه مي كنند و عملكرد واقعي داروخانه را با آنچه در اظهارنامه نوشتيم و نتايج ارزيابي كه خودمان انجام داديم (خودارزيابي) مقايسه مي كنند و به داروخانه امتياز مي دهند (از 1000).

 اثبات چهار نكته در داروخانه براي ارزياب ها خيلي اهميت دارد (پيوست 10):
1. تعهد به كيفيت 2. آموزش 3. خود ارزيابي 4. اجراي پروژه هاي بهبود

در مورد نوشتن اظهار نامه گفتيم كه بعد از مقدمه و دادن يك تصوير كلي از داروخانه، به بخش هاي امتياز آور مي رسيم كه دو قسمت دارد: 1. توانمندسازها (چهار بخش) 2. نتايج (سه بخش)

در اين جلسه به طور خلاصه در مورد هر سه بخش قسمت نتايج با هم صحبت مي كنيم:
1. نتايج مشتريان و مصرف‌كنندگان؛ 2. نتايج محيط‌زيست و جامعه؛ 3. نتايج عملكردي

بر اساس مدل جايزه:
1. داروخانه‌هاي موفق به طور مستمر نتايج فعاليت‌هاي خود را در ارتباط با مشتريان و مصرف‌كنندگان اندازه‌گيري و به نتايج برجسته یی دست مي‌يابند.

2. داروخانه بطور مستمر نتايج و آثار خدمات خود بر جامعه، محيط زيست و سازمان‌هاي مرتبط را اندازه‌گيري نموده و به نتايج برجسته‌اي دست مي‌يابد.

3. داروخانه نتايج عملكردي و نتايج مربوط به منابع انساني خود را در ارتباط با خدمت و منافع ذي‌نفعان اندازه‌گيري و ارزيابي نموده و به نتايج برجسته دست مي‌يابد.

لذا بايد بهترين نمونه‌ها و شواهد در مورد الزامات فوق را تهيه و در اظهارنامه بياوريم. البته اين اطلاعات از فرم ها به دست مي آيد (پيوست هاي 11 و 12) و به صورت نمودار مقايسه اي نمايش داده مي شود (پيوست هاي 13 تا 16).

مثل قسمت توانمند سازها، در اين قسمت هم بايد فعاليت‌هاي بهبود برنامه‌ريزي شده با ذكر تاريخ مورد اشاره قرار گيرد. به عنوان مثال:

1. ایجاد بخش نظر سنجی در وب سایت داروخانه
شروع: 1/8/94 پايان: 30/10/94

2. پیشبرد طرح استفاده از پلاستیک های قابل تجزیه در محیط زیست از طریق انجمن داروسازان ایران
شروع: 15/8/94 پايان: 30/9/94

آخرين مرحله در تدوين اظهارنامه، تدوين منشور اقدامات بهبود است كه تعهد داروخانه به بهبود مستمر را نشان مي دهد (پيوست 17).

نتيجه گيري:

داروخانه اي كه موفق به گرفتن جايزه ملي كيفيت مي شود، الزاما بهترين داروخانه در ارائه خدمت به مراجعين نيست. اما مي توان قضاوت كرد كه در مسير بهبود مستمر براي ارتقاء كيفيت قرار گرفته است.
احتمالا در آينده، داروخانه ها در مسير رقابت شديد با يكديگر قرار خواهند گرفت و اين مدل بهترين مدل رقابت، مبتني بر افزايش رضايت مشتريان و همه ذي نفعان را ارائه مي دهد.

طرح هاي جديدي كه داروخانه هاي خصوصي مستقل را تهديد مي كنند از جمله تاسيس داروخانه هاي زنجيره اي، فرانچايز و ..... معمولا افزايش كيفيت ارائه خدمات و افزايش رضايت بيماران را انگيزه اصلي خود عنوان مي كنند. در حاليكه براي ارتقاء كيفيت خدمات، الزامي به زنجيره شدن نيست و هر داروخانه مي تواند مستقلا در مسير بهبود مستمر قرار بگيرد.
از سويي ديگر حضور هر چه بيشتر داروخانه ها در مسير ارتقاء كيفيت، پاسخي است به همه كساني كه عليرغم رضايت عموم مردم از داروخانه ها، مانع دستيابي داروسازان به حقوق مسلم خود مي شوند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی تغییر کد امنیتی

بالا رفتن